Online svindel: 2023 slog rekord

I 2023 modtog e-mærket 50 % flere anmeldelser fra danske forbrugere, som er blevet snydt på nettet sammenlignet med 2022. e-mærket forklarer udviklingen med, at svindlerne nu kan bruge AI til at producere tilsyneladende troværdige hjemmesider og annoncer. Og organisationen forudser, at stigningen vil fortsætte i 2024.
Kvinde, der er blevet snydt på nettet Fizkes/Shutterstock.com/e-mærket

I 2023 modtog e-mærket, der arbejder for sikker nethandel, 1.500 henvendelser om svindel begået på falske webshops. Mod 1.002 i 2022. e-mærkets PR-manager Martin Paludan forklarer den voldsomme stigning med udbredelsen af AI, som gør det nemt at oprette falske webshops og annoncer, som ser meget overbevisende ud:

”Der er ingen tvivl om, at udbredelsen af AI har gjort det meget nemmere for svindlere hurtigt at oprette webshops og annoncer, som virkelig ser troværdige ud. Vi ser også flere og flere tilfælde, hvor svindlerne direkte går ind og kopierer og efterligner rigtige danske webshops. Det gør det enormt svært at spotte,” udtaler Martin Paludan og fortsætter:

”Selvom både e-mærket og andre organisationer har et stort fokus på problemet og hele tiden udvikler på de værktøjer, man kan bruge til at beskytte sig, forventer vi desværre, at tendensen med mere svindel vil fortsætte i 2024. For med en veludviklet nethandel og en høj grad af tillid er Danmark bare et meget attraktivt marked for svindlerne,” udtaler Martin Paludan.

Svindlerne annoncerer mere på de sociale medier

Udviklingen inden for kunstig intelligens har også gjort det nemmere hurtigt at producere troværdige annoncer på dansk. Og antallet af forbrugere, som i deres anmeldelser til e-mærket melder, at de er stødt på svindel-webshoppen via en annonce på sociale medier, er da også steget i 2023. Hvor 4 ud af 10 i 2022 stødte på svindelshoppen på SoMe, gjorde det i 2023 sig gældende for 6 ud af 10.

Og der er en god forklaring på, hvorfor det kan give rigtig god mening for svindlerne at annoncere på sociale medier:

”Når vi handler på nettet og er på de sociale medier, bruger vi som regel ikke særligt mange sekunder på at vurdere, om vi kan stole på en webshop eller en hjemmeside. Her er annoncer med personlige historier om webshoppen, selvom de kan være opfundne til lejligheden, desværre bare rigtig effektive til hurtigt at lulle os ind i en falsk tryghed. Og det er meget nemt at producere den slags annoncer ved brug af AI,” udtaler Martin Paludan.

Sådan beskytter du dig mod svindel

e-mærket har fem råd til dig, som vil styre udenom svindel på nettet:

Vær opmærksom på prisen

En stor del af de falske webshops lokker med meget lukrative priser på kendte mærkevarer. Hvis prisen er markant lavere end hos konkurrenterne, bør man være opmærksom.

Skæve priser og udenlandsk valuta

”Skæve priser” eller priser i en anden valuta end danske kroner på en webshop, som i øvrigt giver indtryk af at være dansk, er også et faresignal.

Mærkeligt webshopnavn og -adresse

Vær opmærksom på navnet. Mange falske webshops efterligner rigtige virksomheder og deres webshops ved at vælge navne, der ligner.

Underligt sprog

Vær obs på sætninger med manglende ord eller formuleringer, som ikke giver mening. Fx: ”gratis forsendelse løbet 600”. Eller ”Mode går, men stil aldrig”.

Hent ”Sikker Shopping”

”Sikker Shopping” er et gratis program, som er udviklet i samarbejde med Trygfonden, og som beskytter dig mod svindel-sider på nettet.